Praktijkonderwijs met lasertechniek bij Het Perron

Zeg je “Praktijkonderwijs in gemeente Utrecht” dan zeg je eigenlijk ook “Het Perron in Veenendaal”. Het Perron ademt namelijk praktijkonderwijs in de breedste zin van het woord; of het nu gaat om groenvoorziening, techniek of zorg en welzijn. Binnen iedere denkbare richting stoomt Het Perron haar leerlingen op weg naar een zelfstandige plek in de maatschappij. Sinds begin 2020 is de opleidingsrichting Bouw, Wonen en Interieur een nieuwe machine rijker; de BRM 90130.

Wanneer je richting het lokaal van de BWI afdeling loopt, wordt je verrast door allerlei verschillende werkstukjes. Van stoeltjes tot skylines, van wijnkistjes tot citymaps. Een ding is gelijk duidelijk; de lasermachine wordt veel gebruikt! Het Perron biedt vernieuwend onderwijs met moderne technieken aan haar studenten en wil dan ook graag met de tijd mee gaan. Dat is dan ook de reden dat zij altijd op zoek zijn naar nieuwe moderne technieken. Kaj Wassink, docent Bouwen Wonen & Interieur op Het Perron, trof Vrotech op een van de regiobijeenkomsten van Platform BWI. Hij was direct enthousiast over de mogelijkheden met de machine. “Eigenlijk was ik helemaal niet op de hoogte van wat een lasermachine was, en wat het kon. Ik had er zelfs nog nooit aan gedacht, totdat ik Vrotech tegenkwam op een van de regiobijeenkomsten. Toen ik zag welke mogelijkheden een lasermachine kon bieden wist ik meteen dat we deze techniek ook goed binnen het onderwijs konden gebruiken”. Kaj vertelt dat de komst van een lasermachine ook de interesse heeft gewekt van andere scholen en vestigingen. “Er zijn al wat scholen informatie komen inwinnen en de machine komen bekijken”.

“Onze studenten zijn super enthousiast over de machine. Zeker wanneer ze met herkenbare logo’s of merken kunnen werken!”


Handwerk vs. Lasermachine
Voorheen produceerden de leerlingen hun producten met de hand. Ambachtelijk handwerk waar veel tijd in ging zitten. Dat betekende tegelijkertijd ook dat een werkstuk een langere tijd duurde. “Leerlingen tekenden de opdracht uit op plaatmateriaal waarna ze het met een handzaag uit zaagden. Dit gaat met de komst van de lasermachine veel makkelijker. Sneller ook bovendien. De studenten maken nu in Google SketchUp hun tekening en we laden het vervolgens zo in de lasermachine. Dat gaat veel sneller dan voorheen”. Kaj vindt het belangrijk dat studenten ook producten met de hand blijven leren maken, maar ziet ook het voordeel van tijdsbesparing. Iedere student kan in principe tijdens een les aan de beurt komen. “De studenten zijn super enthousiast en vinden het echt leuk om te zien, zeker als er herkenbare logo’s bij komen of wanneer ze de producten mogen personaliseren”. Een ander groot verschil vind Kaj de nauwkeurigheid van de machine. “De lasermachine is heel erg secuur. Daar waar je met de hand moet zagen heb je altijd een deel materiaalverlies. En… Het gevaar van een schuine lijn zit in een klein hoekje. Met een lasermachine is dat echt anders. Een rechte lijn, is een rechte lijn en ook met complexe vormen heeft de machine geen moeite. Bovenal is het gewoon ook echt heel leuk om te hebben”.

Software
Dat er verschillende tekenprogramma’s zijn is een feit. De één werkt met Adobe Illustrator, de ander met AutoCAD. Bij Het Perron leren de studenten te tekenen in Google SketchUp. Met deze software kunnen de leerlingen gelijk zien wat ze ontwerpen. Ook het koppelen met de lasermachine gaat makkelijk. De opdrachten verzinnen de docenten deels zelf. “Dit is het eerste jaar dat we intensief met google SketchUp werken. Onze opdrachten zijn dus nog wel steeds in ontwikkeling. Binnen deze opdrachten is er eigenlijk altijd een onderdeel waarin we de lasermachine kunnen toepassen”.

Zonder twijfel een lasermachine
Binnen het praktijkonderwijs vind je veel verschillende machines. Toch werd er niet getwijfeld. “Eigenlijk waren we gelijk verkocht van de lasermachine. We hebben wel eens naar een CNC Freesmachine gekeken, maar deze was echt te groot. 3D-printers hadden we al binnen het Perron. We hebben wel eens overwogen om deze in te zetten, bijvoorbeeld om prototype uit te printen waar zodat de leerlingen wat tastbaars hebben. Toch waren we in alles overtuigd van de lasermachine omdat deze vele voordelen biedt, alleen al doordat deze computergestuurd is en je door middel van tekenprogramma’s de producten echt helemaal kunt eigen kunt maken”.

Maar het blijft niet bij BWI, de machine wordt ook binnen andere afdelingen ingezet. “Zo hebben wij laatst nog 300 sleutelhangers gemaakt, (door leerlingen ontworpen), voor het profiel vak Dienstverlening en Producten. En andere studenten bouwden een heuse escaperoom die ook nog eens in gebruik is genomen! Daarnaast wordt de machine gebruikt voor kleine attenties”.

Samenwerkingen
Sinds de komst van de BRM lasermachine blijven de eindproducten niet alleen binnen de school. Ook andere bedrijven weten de lasertechniek bij Het Perron te vinden. “Het is leuk om te zien dat we onze machine ook kunnen inzetten voor derden.” Zo verteld Kaj: “Laatst hebben wij een Stichting in Veenendaal geholpen, een bedrijf sponsorde 50 vogelhuisjes die we van een gravure hebben voorzien. Erg leuk, want zo leren de studenten ook nog eens met verschillende soorten materialen te werken. Zeker door diverse opdrachten komen er veel verschillende soorten materiaal voor!”

Al met al mag je er op vertrouwen dat een lasermachine een aanwinst is voor je machinepark. Of dat nu is binnen het onderwijs of het bedrijfsleven; bij iedere toepassing kan een BRM laser een oplossing bieden.

Meer informatie?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw school, bedrijf of organisatie, of ben je gewoon benieuwd wat de machine kan betekenen? Vraag dan (geheel vrijblijvend) een demonstratie aan. We laten je graag kennismaken met de machines en techniek.

Bel 085 401 29 47 of stuur een mailtje naar info@vrotech.nl